«

»

mai 10

Klesbransjen seksualiserer barn


Alle som har levd noen år har merket seg hvordan klesstilen hos ungdom og ung voksne har endret seg det siste 10-20 årene.  Spesielt synlig er nok disse endingene hos den kvinnelige delen av befolkningen. Trenden som startet med miniskjørt på 60-tallet har utviklet seg ytterligere og forskjellen mellom skjørt og truse kan i disse dager være forsvinnende liten.
Nå har forskere sett på hvordan mote- og klesindustrien er med på å seksualisere jenter fra en svært ung alder.

En studie som utgår fra universitetet i Ohio viser at vel 30 % av klær myntet på unge tenåringsjenter faller inn under definisjonen ”sexy” eller ”seksualiserende”. Man mener at dette gjør at jenter må forholde seg til sin egen seksualitet fra de er svært unge og at det i stor grad påvirker hvordan de definerer seg selv ut i fra normer basert på utseende.

Mens teorien om at menn i vestlige kulturer ser på kvinner som seksuelle objekter er velkjent, mener forskerne at den kleskulturen som i dag eksisterer blant unge jenter i stor grad fører til at jentene også selv ser på seg selv som et seksuelt objekt, såkalt ”self-objectification”.

Forskerne gikk gjennom totalt 5666 plagg og fant at vel 30 % av disse hadde en blanding av barnetrekk og det som ble definert som seksualiserende trekk. Denne blandingen gjorde ofte at den rent seksualiserende virkningen av plaggene ble skult av de mer uskyldige trekkene. Eksempler på dette kan være et leopardmønstret miniskjørt med sterke rosa farger. Dette kan gjøre det vanskeligere for foreldre å nekte å kjøpe slike plagg til sine døtre.

Studien konkluderer med at denne klesstilen kan føre til at unge jenter blir presset inn i den trange rollen som et seksualisert objekt.

Kommentar

Hvordan klesmoten i stor grad spiller på sex for å tiltrekke seg kunder har lenge vært kjent men man har stort sett snakket om dette når det gjelder voksne jenter og kvinner. Når man nå tydeligvis i større grad ser den samme trenden innen mote som henvender seg til barn og unge tenåringer så er det på tide å rope et ikke så rent lite varsku. Det er allerede strenge regler i Norge når det gjelder reklame som henvender seg til barn og jeg mener at vi også bør gå inn med strenge reguleringer når det gjelder moteindustrien.

Kilde:
Goodin S et al (2011). «Putting on» sexiness: a content analysis of the presence of sexualizing characteristics in girls’ clothing. Sex Roles; DOI 10.1007/s11199-011-9966-8

 

Likte du dette innlegget? Del det gjerne med andre.

16 comments

Hopp over til kommentarskjema

  1. Magne D. Antonsen

    Hei Sturla, Magne fra VG Nett her. Jeg har lagt innlegget ditt som anbefaling på Lesernes VG nå. Det kan være jeg poster det på Facebook-siden også: http://www.facebook.com/lesernesvg

  2. Anita

    Det vi trenger er at folk bruker hodet sitt til det de har fått det utlevert til, nemlig å tenke seg og ta avgjørelser deretter. Klesbransjen hadde gitt opp ‘seksualiserende’ klær til barn om ingen hadde kjøpt dem. Som foreldre så er det faktisk vi som bestemmer over barna og det innebærer at man av og til må nekte dem ting de vil ha fordi VI VET BEDRE. Ikke populært alltid og slitsomt kan det være, men det er vår oppgave å oppdra og beskytte dem, ikke være bestekompisen deres.

    1. Anita

      Tenke SELV, skulle det stått :-/

  3. AnOnYm

    Kunne ikke sagt det bedre selv !

  4. Meg

    Kommer vel an på øya som ser…Leser stadig om ting som er «seksualiserte», uten at jeg ville tenkt i de baner. Noen ser seksualitet i alt, men det får nå bli opp til dem.

    1. Didier

      Må si meg enig her.

      De er vel voksne, de som beskriver barn som «sexobjekter»?

      Forøvrig benytter jeg av muligheten til å si at string-truser ikke
      er noe særlig å se på, det gjelder uansett kjønn og alder.
      Det får meg til å tenke på skadelige bakterier.

  5. Andreas

    Jobber selv på barneskole og er ikke veldig glad for det man får se nå når sola titter fram. Når 10 år gamle jenter ønsker seg en trang dongrihotpants som er litt større enn en boxer burde det ringe en bjelle hos foreldrene.
    Dette skaper også snakk bak ryggen til jentene. Har hørt ganske mange sjokkerende uttalelser fra guttene på skolen som har omhandlet klærne til jentene.
    Nå er det på tide at foreldrene får opp øya og tenker litt på hva barna har på seg. Dette gjelder jo forsåvidt merkeklær også. Barn blir faktisk rakket ned på for å ha på seg feil merke..

  6. apples

    Jeg er egentlig overrasket over at ikke flere jenter vokser opp og ser på seg selv først og fremst som et sexobjekt.

    Når man fra tidlig i tenårene blir fortalt og vist flere ganger om dagen hvordan jenter skal være, se ut, kle seg for at guttene synes de er interessante skjønner jeg godt at mange får det inntrykk at en jentes oppgave er å være interessant for guttene.

    Så kommer man i senere tenår og tyveår, og guttene forstår – og forklarer – hvorfor de ser på porno og foretrekker sexy undertøy og hvorfor jenter alltid burde gå med høye hæler – dette forklarer man med biologi. Menn skal jo bli tiltrukket av fruktbare kvinner, de kan ikke noe for at de går for den peneste. Som selvsagt betyr porno, sexy undertøy og høye hæler – det lyser jo fruktbarhet :)

    Man kan jo lure på om det er disse mennene og guttene som styrer moteindustrien.. Man blir jo alltid fortalt at det er homofile menn, men man kan jo begynne å lure. Lages noe i størrelse 12 år lages det ofte også i størrelse 5 år. Og da begynner det å skurre litt…

    Heldigvis klager ikke de fleste på biologi, og heldigvis ser de fleste hva som er galt med miniskjørt og stringtruser før man blir 10. Uheldigvis virker ikke «slutt å kjøpe det»-argumentet. Da hadde vi vel ikke hatt noe å diskutere i det hele tatt :)

  7. Lisbeth

    Onga får ikke være onga idag!!

  8. Mammaen til en jente..

    Jeg er helt enig med deg Sturla.
    Jeg er mor til en datter på 10år. Jeg tror ikke mange aner hvor stort klespress det er i dag. Jeg har satt noen grenser på hva hun ikke kan ha på seg, men når alle de andre venninene går med slike klær vil jo hun også. Jeg er redd for at hun skal bli ertet for at hun ikke går med slike klær.. så hva gjør man???
    Jeg har alltid vært for skoleuniform, da går alle i de samme klærne på skolen og det er ikke noen forskjell på noen. også når det gjelder merkeklær, ikke alle har råd til å kjøpe. Hvorfor er ikke skole uniformen et alternativ i dag????

  9. Anita

    Det argumentet om at ‘når alle venninnene får lov’ så nytter det ikke å si nei, er virkelig ikke godt nok. Det er for meg en altfor lettvint løsning og vitner om foreldre som setter husfreden foran barnets beste. Som foreldre så skal man lære ungene selvstendighet og å ha respekt for seg selv. Hvordan skal de lære det om foreldrene tillater hva som helst fordi det er så slitsomt å si nei?

  10. Odinist

    Det er ikke klesbransjen som sexualiserer onga det er kvinner og sånne kvinneblader som kk og lignende.

    Skjønner virkelig ikke at kvinner og feminister ikke tar et oppgjør med disse syke magasinene som for det meste handler om og pleie egoet og dytte kvinna tilbake til middelaldern.

    1. apples

      Har du eksempler på når KK har dyttet kvinnen tilbake til middelalderen…? *nyskjerrig*

      1. Odinist

        Jeg mente det jo selfølgelig ikke bokstavelig kk er på ingen måte en tidsmaskin og sikkert heller ikke det værste av disse kvinnebladene.

        Poenget er at norges mange feminister liker og kritisere såkalte manneblad,men sannheten er at kvinnebladene elsker og kritisere kvinner «bruk sminke , sprøyt kjemikalier inn i trynet ditt , du er feit ser du ikke det ?»
        Også modelller på forsida som ser ut som lik jeg leser ikke vi menn lenger eller andre såkalte manneblad,men de har som regel ei vakker frodig kvinne på forsida og ikke et bulimioffer.

        Så nei jeg sier ikke at kk er i stand til og krysse tid og rom bare at disse bladene er kvinnas og våre døtres værste fiende.

        Ps
        kk var kanskje ikke det beste eksemplet.

  11. Becca

    Jer er så innmari glad for at min 10 år gamle datterr ikke vil ha disse «sexy» klærne. Hun vil ha klær som er behagelige å gå med, og det utelukker det meste i jenteavdelingene. Hun får de fleste klærne sine fra gutteavdelingene, for gutteklær har løsere passform. Det skal sies at hu er ei skikkelig «guttejente».

    Men på skolen får hun selvfølgelig kommentarer… Av disse «fisefine» jentene som ønsker seg «sexy» klær, eller som alt har disse klærne. Og fra gutta! De spør… Hei … Hvorfor har du gutteklær på deg? Er du ikke ordentlig jente, eller? De har riktignok sluttet å spørre om akkurat dét etter at en av guttene fikk svar på tiltale med en knyttneve godt plantet på høyre tinning…

    Men tilbake til poenget….
    Jeg er SUPERGLAD for at min datter er sterk nok til å stå imot det presset det er på unger og klær. Ikke bare skal de se ut sånn og sånn, men det skal jo helst være akkurat DÉT merket, som selvfølgelig er grisedyrt…

  12. Maria

    Jeg blir uvel bare av tanken på alt dette mega-jentete fjaset med rosa ditt og datt, paljetter, Barbie, Bratz og sexy klær til småjenter som får dem til å se ut som små bimboer. Det er kvalmt og sykt! Så nei takk til ‘fremtidens frisører’ med sin spray-on brunfarge, platinablondt hår og nattklubbsminke dagen lang i sine skinny jeans og altfor utringede topper. Gud så glad jeg er for at jeg bare har gutter! :-) )

    * og ja da, jeg vet at ikke ALLE frisører har den billige stilen, men dere kjenner sikkert typen jeg sikter til ;)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke følgende HTML tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Follow Me